Relacja

Gorcon [13-14.04.2019] – relacja

Tak jak pisaliśmy w zapowiedzi kilka dni temu, w ubiegły weekend 13-14 kwietnia kilkoro członków Szczecińskiego Klubu Azji wzięło udział w II edycji konwentu fantastyki Gorcon zorganizowanego przez Stowarzyszenie Fantastyki Stosowanej w Gorzowie Wielkopolskim. W niniejszej relacji opowiem bardziej szczegółowo o prelekcjach, które tam przestawiliśmy.

O godz. 16:00 odbyła się prelekcja Beaty Walczakiewicz i Grzegorza  Tyliszczaka zatytułowana „Podróżowanie po Japonii”, podczas której opowiedzieli o swojej zeszłorocznej wycieczce do Kraju Kwitnącej Wiśni.  Przyciągnęli uwagę wielu osób dzięki swobodnej formie spotkania i omawianiu miejsc, jakie zwiedzili z humorem i pasją. Zamiast treści znanych z przewodników turystycznych opowiadali o ulubionych potrawach jakich skosztowali oraz niezwykłych miejscach, do których wcale niełatwo było dotrzeć. Z ochotą odpowiadali również na pytania publiczności zainteresowanej konkretnymi aspektami, z jakimi zetknąć się mogą turyści odwiedzający Japonię, szczególnie po raz pierwszy. Aby uatrakcyjnić prelekcję prezentowali pamiątki przywiezione z tej niezwykłej dalekowschodniej podróży. Ja w tym czasie wzięłam udział w turnieju UltraStara zorganizowanym przez grupę UltraStar T.A., która przygotowała i obsługiwała salę USa przez cały czas trwania konwentu. Udało mi się zająć 2 miejsce 🙂

2 godziny później Grzegorz ponownie wystąpił w roli prelegenta opowiadając o „RPG w klimatach anime”. Po krótkim wprowadzeniu w historię rozwoju tego podgatunku „papierowych RPGów”  zaprezentował i opowiedział o wielu różnych podgatunkach anime i konkretnych seriach, które zostały przełożone na systemy RPG. Prowadzący podzielił się ze słuchaczami swoimi opiniami, które systemy uważa za najciekawsze, opowiedział w jakie RPGi grał, doradził gdzie znaleźć podręczniki do gry i pokazał podręcznik do serii BESM – „Big Eyes Small Mouth” i jedną ze swoich kart postaci. W prelekcji nie zabrakło również sporej dawki zabawnych anegdot z sesji gry „Meido” (w których nasz prelegent brał udział) – systemu, który mnie osobiście najbardziej zaciekawił.

Pozostałe prelekcje członków Szczecińskiego Klubu Azji odbyły się w drugi dzień konwentu. O 11:00 ja wygłosiłam wykład pt. „Żarty słowne w imionach postaci z gry Yandere Simulator”. Na początku wyjaśniłam samo pojęcie yandere i opowiedziałam trochę o historii rozwoju gry i jak będzie wyglądała rozgrywka, gdy doczekamy się pełnej wersji Yandere Simulatora (aktualnie jest on dostępny jedynie w formie darmowego sandboxa, w którym można testować wszystkie funkcje znajdujące się w grze; Yandere Dev, twórca gry, chce najpierw doszlifować wszystkie aspekty techniczne zanim wypuści do sieci demo z pierwszą rywalką). Omówiłam też różne metody eliminacji przeciwniczek, a 2 najciekawsze pokazałam na ekranie. Następnie przeszłam do sedna prelekcji, czyli tłumaczenia żartów słownych imion postaci. Podzieliłam je na 3 grupy: rywalki Yandere-chan (poza naszą protagonistką i Senpai’em są one głównymi bohaterkami gry, w pełnej wersji będzie ich 10), bohaterowie nie należący do żadnego klubu oraz członkowie różnych szkolnych klubów (którzy stanowili największą grupę, ich imiona i nazwiska mają związek z tematyką klubów, do których należą). Cytując kilka przykładów, w Yandere Simulatorze można spotkać m.in. Midori Gurin (グリン, dosł. Ciemnozielona Zielona), Musume Ronshaku (ロンシャク, dosł. Córka Lichwiarza) czy Himari Fujita (陽葵藤田, czyli Malwa Pole wisterii).

Po mojej prelekcji podium przejął Damian Jakubowski, którego tematem była „Popkultura w Korei Północnej”. Opowiedział on słuchającym o tym, jak głód panujący w Korei Północnej w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku oraz rozwój technologiczny przyczyniły się tam do powstania kultury popularnej. Damian pokazał też jak wygląda sytuacja z komiksów, gier komputerowych, kina oraz telewizji. Co ciekawe, mimo iż jest to tak bardzo zamknięty kraj, popkultura krajów zachodnich przeniknęła przez granicę w całkiem znaczącym stopniu i na straganach można zdobyć komiksy koreańskie (zwane geurimchaek) i zachodnie, a w specjalnych „kafejkach bezinternetowych” Koreańczycy mogą pograć np. w Counter-Strike’a. Na koniec prezentacji obejrzeliśmy kilka plakatów północnokoreańskich filmów, nagranie rozgrywki w Pyongyang Racer („wyścigówki”, w której gracz jeździ samochodem i podziwia ulice stolicy Korei Północnej) oraz kilka występów najbardziej znanego zespołu nk-popowego – Moranbong, którego wszystkie członkinie zostały osobiście wybrane przez samego „ukochanego Przywódcę”.

Podsumowując, na Gorconie bawiliśmy się całkiem nieźle i możliwe, że jeśli za rok znów otrzymamy zaproszenie to ponownie z niego skorzystamy. A tymczasem zapraszam Cię, drogi Czytelniku, do śledzenia kolejnych spotkań i wydarzeń Szczecińskiego Klubu Azji.