Dzień z Azją został zorganizowany dzięki współpracy z Biblioteką Główną ZUT w Szczecinie, w ramach obchodów Europejskiej Nocy Naukowców. Był to pierwszy tak duży konwent firmowany logiem Szczecińskiego Klubu Azji. Główną pieczę nad organizacją trzymali członkowie SKA Gabriela Gryta i Mariusz Kozłowski, jednak do wydarzenia by nie doszło, gdyby nie pomoc szczecińskich organizacji: Pop-Art, Szczeciński Klub Go Porfirion, Brotherhood of the Irish Whiskey, Piewcy Teiny, Szkoła Kotoba, Liga Superbohaterów oraz naszego gospodarza – BG ZUT i jej pracowników.
Atrakcje odbywały się przez cały dzień w godzinach od 11.00 do 19.00 i przyciągnęły rzesze chętnych.
Przy wejściu do biblioteki znajdował się kącik dla dzieci.
Odwiedzający, dzięki pracownikom biblioteki, mogli zapoznać się tu z historią pisma na przestrzeni wieków oraz spróbować pisania gęsim piórem. Dzieci, mając do dyspozycji wszelakie pieczątki mogły stworzyć zaszyfrowane wiadomości. Członkowie naszego klubu malowali znaki kanji na buziach, przygotowali japońskie kolorowanki, origami oraz japońskie łamigłówki. Kącik cieszył się dużym zainteresowaniem najmłodszych, młodzieży, jak i osób dorosłych i starszych.
Obok kącika znajdowała się sala gry Go. Prowadzili ją członkowie Szczecińskiego Klubu Porfirion. Każdy, kto tu zajrzał, mógł nauczyć się grać w jedną z najstarszych gier planszowych, jaką jest GO oraz wyjść stąd z dobrze policzonymi oddechami.
W informatorium mieściła się Sala warsztatowa.
Odbyły się tu warsztaty origami, kaligrafii oraz malarstwa sumi-e. Cieszyły się one bardzo dużym zainteresowaniem i pomimo wyznaczonych aż 30 miejsc, każdy z nich przyciągnął wielu nadprogramowych chętnych. Odbyły się tu także warsztaty języka japońskiego, prowadzone przez Ryo Okuhara i Patrycję Anastaziak-Okuhara. Uczestnicy próbowali odnaleźć drogę w gąszczu japońskich uliczek.
W Czytelni oraz Sali wykładowej odbywały się równolegle prelekcje. Ten, kto zajrzał do Czytelni mógł posłuchać o ewolucji kultowych gier komputerowych, poznać system edukacyjny w Korei, zwiedzić Stambuł i pochodzić drogami tamtejszych kotów, zastanowić się nad problemami, z jakimi zmaga się współczesna Azja, posłużyć się sztuczną inteligencją w życiu codziennym, poznać przyczynę fenomenu chińskich web nowelek, przejechać się pociągiem przez Azję, a na koniec posłuchać o najstarszej na świecie grze planszowej- Królewskiej grze z Ur i spróbować w nią zagrać.
Odwiedzający Salę wykładową mogli zapoznać się z historią i gramatyką języka koreańskiego, przeczytać zapiski w Hagakure- sekretnej księdze samurajów, posłuchać o współczesnej literaturze japońskiej, wybrać się na wyprawę do Japonii, porównać mangi z komiksami, spróbować swoich sił w ASG, dowiedzieć na co wydać petrodolary i poznać swój chiński znak zodiaku.
Dodatkowo, w Sali warsztatowej odbyła się prelekcja o superbohaterach japońskich i amerykańskich oraz, dzięki członkom BotIWu, mogliśmy się przenieść na wielkiej, przygotowanej przez nich mapie na front wojny radziecko-japońskiej w Mandżurii.
Wśród prelegentów znaleźli się goście specjalni: Maciej Wasielewski (szkoła KOTOBA), Paweł Behrendt (analityk Centrum Studiów Polska-Azja, publicysta i autor książek), Paweł Szulc (doktor historii, Oddziałowe Biuro Badań Historycznych IPN (OBBH IPN) w Szczecinie), Anna Brożyna (Piewcy Teiny), Tomasz Gierwiatowski (Liga Superbohaterów) oraz Joachim Tumanowicz (Szafa z Komiksami).
W Galerii wielkim zainteresowaniem, zarówno młodszych jak i starszych osób, cieszyła się prelekcja na temat sześciu kolorów herbaty, poprowadzona przez Piewców Teiny. Słuchacze mogli spróbować różnych rodzajów herbat i delektować się ich smakiem.
Głodni japońskich smaków mogli się udać na parking przed biblioteką, gdzie czekał na nich Foodtrack Yaki Kingu serwujący japońskie przysmaki. Można tam było spróbować m.in. zupy misoshiru, placków okonomiyaki, wielu smaków onigiri oraz kakigori – japońskiego śniegu z syropem.
Zachęcamy do zarezerwowania sobie w tym roku ostatniego weekendu września, a być może zobaczymy się na kolejnym Dniu z Azją podczas Europejskiej Nocy Naukowców.