III Szczecińskie Spotkanie z Azją zdominowała męska reprezentacja stowarzyszenia w składzie: Grzegorz Tyliszczak, Tomasz Grzegorczyk oraz Artur “Wiseman” Niewczas. We trzech przygotowaliśmy dla gości “ProMediów” temat dotyczący środków transportu i sposobów podróżowania w kilku największych krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Metody przemieszczania się pojazdami po Azji są naprawdę mocno zróżnicowane, w zależności od poziomu gospodarczego danego państwa, jego położenia geograficznego lub po prostu zakorzenionej tradycji. Duże znaczenie ma także rozwój technologiczny, zasięg infrastrukturalny oraz popularność turystyczna.
W solidnie przygotowanym wstępie, Grzegorz omówił siatkę połączeń drogowych, kolejowych i morskich w Azji, przytaczając statystyki oraz wyniki badań naukowych. Następnie opowiedział o planach Chin dotyczących odbudowy jednego z największych na świecie historycznych traktów kupieckich, czyli Jedwabnego Szlaku, łączącego Azję z Europą.
Tomasz przybliżył publiczności inne formy transportu publicznego i handlowego używane w Chinach, opowiadając zarówno o marynarce handlowej, szale na rowery, najnowszej technologii kolei magnetycznej, jak i szlakowi łączącemu Pekin z Tybetem.
Potem przedstawił najciekawsze informacje związane z podróżowaniem na Półwyspie Koreańskim, gdzie tradycje transportowe łączone są z nowoczesnymi rozwiązaniami.
O kontrastowym zestawieniu dwóch azjatyckich systemów kolejowych opowiedział następnie piszący tę relację Artur. Zarówno bowiem w mocno rozwiniętej technologicznie Japonii, jak i w nieco bardziej archaicznych Indiach, pociągi odgrywają dużą rolę, zapewniając obywatelom przemieszczanie się po terenach obu krajów.
Grzegorz z kolei przeszedł do omawiania transportu lotniczego i drogowego w Arabii Saudyjskiej – dostępnego tylko dla rodziny królewskiej i najbogatszych obywateli. Opowiedział także o roli wody i sposobach podróżowania po wyspiarskiej Indonezji.
Na koniec prowadzący naprzemiennie przytaczali “ciekawostki transportowe” z innych krajów azjatyckich, takich jak Wietnam, Kambodża, Hongkong czy Singapur.